Вівторок, 14.05.2024, 17:40
                         Професійно - технічне училище №4 м. Полтави



                         Головна | Каталог файлів | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [31]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Мої файли

Розробка уроку з світової літератури
16.11.2014, 12:30

Розробила викладач світової літератури

Циганник Тетяна Костянтинівна

Урок: . Філософсько – символічний зміст повісті Е.Хемінгуея « Старий і море »

Мета: визначити основні проблеми і мотиви повісті Е.Хемінгуея «Старий і море», розглянути образну систему твору; розвивати творче мислення учнів, активізувати їх пізнавальні інтереси, виховувати високий гуманізм, формувати моральні цінності та ідеали.

Обладнання:  малюнки учнів, створені на основі вражень від прочитання твору, презентація учнів « Е.Хемінгуей – людина – легенда », документальний фільм

« Спогади про Е.Хемінгуея », мультиплікаційний фільм « Старий і море »,  виставкова галерея, човен, морське обладнання.

Тип уроку: урок поглибленого вивчення художнього твору.

                                           Ветеран войны в двадцать лет,

                                           Прославленный в двадцать пять,

                                           В тридцать – он мастер, -

                                           Он выточил стиль эпохи из ореховой трости.

                                                                                      Арчибальд Макліш

 

                                                          Хід уроку

I.          Вступне слово викладача.

Творчість Ернеста Хемінгуея протягом багатьох десятиліть привертає увагу читачів і критиків. Вони відкривають у ньому все нові і нові риси, губляться перед «таємницею» авторської манери письменника, виступають із суперечливими судженнями про його твори. І чи не найбільшу кількість таких суперечливих відгуків викликала філософська повість-притча «Старий і море», написана письменником у 1952 році. «Старий і море» – «лебедина пісня» автора, якою він гідно завершує свій творчий шлях, що підбиває філософський підсумок його боротьби за гуманізм, за красу, за гідність людського життя. У 1954 р. за цей твір Хемінгуею присудили Нобелівську премію.

На таємничому могутньому Гольфстримі відбуваються події філософської притчі про людство і світ, про людину, що створена не для поразок. Все просте, як боротьба стихій: акули, море і самотній човен старого рибалки. Однак уже кілька десятиліть цей твір читається по-різному читачами різних поколінь.

У чому ж таємниця повісті?

II.        Оголошення теми уроку.

Отже, на уроці ми спробуємо розгадати «таємницю» повісті «Старий і море», розкрити її високий гуманістичний пафос, дати відповідь на питання, про що ця повість: про двобій людини і риби, чи про гармонію людини і природи, про силу чи безсилля людини, про людську мудрість чи про людське безумство, про самотність людини в світі природи і в суспільстві чи невидимих зв’язках, що існують між людьми?

                Попередньо учні отримали випереджальне завдання: познайомитись з фактами біографії Е. Хемінгуея за підручником та додатковою літературою.

Хемінгуей – людина-легенда.

Чому Хемінгуей зажив слави людини-легенди?

 ІІІ.   Презентація роботи в групах ( демонстрація презентації )

Учень 1. Про те, яким бурхливим, сповненим небезпек і трагедій було життя письменника, свідчать факти: під час Першої світової війни Е.Хемінгуей був тяжко поранений, із його  тіла вийняли близько двохсот залізних уламків. Упродовж свого життя він двічі потрапляв у автомобільні катастрофи й двічі – у авіакатастрофи. Неодноразово газети різних країн, дезорієнтовані недостовірною інформацією, друкували некрологи. Сам письменник наголошував: « Я знаю лише те, що бачив ». А бачив він чимало, його пригод вистачило б на кілька людських життів.

                       Учень 2.Народився Ернест Міллер Хемінгуей 1899 року в містечку Оук Парк поблизу Чикаго у досить заможній родині приватного лікаря. Хлопчик ріс міцною, здоровою дитиною, змалку багато читав. Справжнім другом був батько, який дуже любив природу, рибальство. Інколи брав малого Ернеста на виклики до хворих, і той мав змогу познайомитися з простими людьми.

                        Учень 3. Після закінчення школи 1917 року він відмовився вступити до університету, як наполягали батьки, і поїхав до дядька в Канзас Сіті працювати репортером газети. Через рік записався у транспортний підрозділ червоного Хреста. І це його перше знайомство з війною закінчилося тяжким пораненням. За порятунок італійського солдата отримав срібну зірку « За доблесть » та

« Воєнний хрест ». у 1929 році вийшов його роман « Прощавай, зброє!».

                      Учень 4. Двічі побував в Іспанії: там раз побачив  кориду, став її палким прихильником. Його дії – сафарі, рибна ловля, дружба з матадорами, подорожі, вічний рух, неспокій. У 1937 – 38 рр. він знову в Іспанії, тепер уже на війні. Ризикуючи власним життям, бував на найнебезпечніших ділянках фронту. А у 1944 році взяв участь у воєнних діях після відкриття другого фронту під час другої світової війни.

Учень 5. У роки другої світової війни Хемінгуей у чині майора мав свою "армію” (100 багнетів), яка була моторизованою і з якою він бував у тилу у німців далеко від армії; одного разу звільнив французьке місто, ввійшов у Париж скоріше за командуючого, за що мало не потрапив до військового суду, бо згідно із Женевською конвенцією кореспонденти не мали права брати в руки зброю, а Хемінгуей був військовим кореспондентом. Хемінгуей багато писав про війну європейських народів проти фашизму. Під час цієї війни разом із друзями він плавав на своїй яхті "Пілар”, вистежуючи німецькі підводні човни і викликаючи літаки. Навіть думав зустрітися з таким човном, пришвартуватися до нього і підірвати себе разом із ним.

                    Учень 6. На початку 50 років Хемінгуей активно працював над повістю

« Старий і море ». Отримавши схвальні відгуки видав книгу у 1951 році, а у 1953 році його нагородили престижною Пулітцерівською премією, визнавши повість найкращим прозовим твором. Через рік отримав за неї ж Нобелівську премію.

 Учень 7. Хемінгуей був людиною неординарною, фізично витривалою, мужньою, сильною. У 60-річно-му віці він мав зріст 185 см, 90 кг ваги, міг поцілити з пістолета на відстані півсотні метрів у цигарку, яка була в роті когось із знайомих; в молоді роки він вистояв раунди проти чемпіона важкої ваги; входив у клітку з левами; був непоганим спринтером, умів, ніби справжній матадор, убити бика, був прекрасним яхтсменом, гірськолижником, плавцем, снайпером, рибалкою (одного разу впіймав рибу вагою 468 фунтів).

                      Учень 8. Хемінгуей, живучи на Кубі, близько познайомився із рибальськими сім’ями, зрозумів те співвідношення речей, про яке замислювався сам. Письменнику хотілося передати читачам такий досвід, який ніхто ніколи не передавав.

Учень 9. В 1959 році Фідель Кастро прийшов до влади на Кубі. В 1960 році письменник повернувся до США, в Айдахо. Останні роки життя Хемінгуей страждав тяжкими депресіями і розладами психіки, а також цирозом печінки. В 1960 р. він лежав в клініці штату Мінесота з діагнозом депресії та серйозний розумовий розлад. Після повернення з лікарні Хемінгуей вкоротив собі віку, вистріливши собі в лоба з мисливської рушниці. Це відбулось 2 липня 1961 р. в його власному будинку в Кетчемі, штат Айдахо, США.

                        Перегляд документального фільму про Е.Хемінгуея.

    ІV. Запрошення до фотосалону.

           Викладач:  Існує велика кількість фотопортретів Хемінгуея. На одному з них камера зафіксувала письменника на палубі його яхти "Пілар” Оголений до пояса чоловік високого зросту дивився прямо на сонце. В його легкій усмішці і прищурених очах світиться радість життя, віра в свою щасливу зірку. І лице, і вся міцна фігура великого американця – живе уособлення сили, мужності і волі. Таким він був у житті, такими були і герої його кращих творів.   ( показ фото )

        Викладач: Хемінгуей знайшов по-справжньому позитивного героя, якому ніколи не були властиві ні внутрішні рефлексії (емоційне осмислення власних переживань, роздуми над динамікою власного стану), ні бажання втекти від трагічного світу. У старого рибалки обличчя пооране зморшками, долоні посічені морем і працею, але збереглися могутні плечі, веселі очі людини, що не скоряється, і повне надії на майбутнє серце.

Аналіз проблематики твору (перевірка домашнього завдання). На перший погляд, сюжет філософської притчі Ернеста Хемінгуея «Старий і море» нескладний.

Учень: Старий рибалка Сантьяго рибалив на Гольфстримі – 84 дні поспіль повертався без здобичі – 40 днів із ним виходив у море хлопчик Маноліно, але батьки звеліли йому покинути нещасливого рибалку – удосвіта на 85 день Сантьяго вирушив у море – раптом клюнула величезна риба – три дні і три ночі риба тягла човен, а Сантьяго долаючи втому, голод і біль, тримав рибину – нарешті риба втомилась і випірнула з води, вона була більшою за човен – Сантьяго подолав рибу і прив’язав до човна – на зворотному шляху на рибу напали акули – старий боронив рибу, але хижаки об’їсти рибу до кісток – доплив до берега знесилений і заснув – рибалки зачаровано розглядали величезний кістяк риби і розуміли, що старий переміг рибу небаченого розміру – старому снились леви на березі моря – мандоліно пишався своїм старим другом. ( розповідь учня про сюжет повісті )

Так, у повісті йдеться про боротьбу старого з велетенською рибиною. Така здавалось би проста ситуація, але як зумів розповісти її Е.Хемінгуей!

Сюжет досить життєподібний. Але ми повинні знати, що в своїх творах Е.Хемінгуей використовував теорію айсбергу. Правда життя – це те, що ми бачимо над поверхнею води ( сам айсберг ). А основний зміст твору прихований під водою. І тому за жанром дана повість є повістю – притчею.

 Що ж таке притча? ( відповіді учнів )

Притча – це оповідання повчального характеру, в якому за основним змістом схований глибинний підтекст.( запис у зошиті, словничку )

( перегляд мультиплікаційного фільму « Старий і море »)

                        Питання для дискусії.

V. Бесіда запитаннями з елементами дискусії.

1. Які проблеми порушені у творі? ( взаємин людини і природи, всесвіту, сенсу людського життя, наступність поколінь, наповнюваність життя, що обумовлює почуття людської гідності, самоствердження )

2. Які символи можна побачити у повісті? ( старий, море, рибина, напад акул, Маноліно, леви )

3.Що є головним у творі? Про що він? Про рибалку, звичайного трудівника чи про людину взагалі?  Що символізує  собою Старий?

У центрі повісті фігура старого рибалки Сантьяго. Він не звичайний старий. Він живе за своїм трудовим кодексом, героїчно бореться за життя і людську гідність. У його поразках і перемогах – все його життя і життя людства.

 Він ловить величезного марліна. До речі упіймати таку рибину, як марлін, дуже важко, оскільки вона розвиває швидкість до 140 км/год., її маса – до 600 кг. Вона може легко повести за собою човен і навіть потопити його.

У тяжкому двобої з рибиною Сантьяго не втрачає сили волі, хоча він уже людина похилого віку, з слабкими мускулами й болем від багатьох ран. Питання особистої мужності Старого - важливе питання його життя. Тільки в боротьбі він знаходить душевний спокій і бачить у цьому сенс життя: "Битися, битися, поки не вмру”. Він змагається з рибиною сам на сам.

Викладач:  Старий – справжній рибалка, досвідчений, вправний. Він виконує своє життєве призначення – бути рибалкою, це його робота, його професія, його мистецтво. Чи так це? Чому ж тоді, коли плоди його перемоги з’їли акули, старий не думає про збитки? Чи підірвала невдача віру Сантьяго в істинність свого життєвого шляху?

Боротьба рибалки з рибиною закінчується його перемогою, але здобич крадуть у нього акули. Старий змагається з ними з усіх сил, будь-що не хоче здаватись. І саме тоді він промовляє слова, котрі є вершиною авторської думки в цьому творі: "Людина не для того с творена, щоб терпіти поразки… Людину можна знищити, але й неможливо перемогти”.

4. Що символізує собою море?

 Море – це життя. Воно або спокійне, або бурхливе, сповнене як  радощів так і негараздів.

5. Що символізує собою рибина?

У кожного в житті є своя рибина – це мрія, мета, до якої людина іде все життя і неодмінно досягає її.

6. Що символізує напад акул?

Акули – це негаразди, небезпеки, вороги, що трапляються у житті кожної людини, з якими треба боротися, і ніколи не опускати руки, навіть якщо твої вороги сильніші.

Повість вчить, що поки людина жива є надія на краще. Старий залишається без зброї. Він знає, що вночі акули нападуть знову. Що він може? Битися, поки не помре. Коли ж поразка здається безумовною, коли від риби нічого не залишається, у самій поразці вимальовується перемога. Старий знову несе додому щоглу із згорнутими вітрилами.

7. Що символізує Маноліно?

У кожного в житті, слава Богу, є свій хлопчик – надія на майбутнє, на своє продовження.

8. Що символізують леви?

Леви у сні Сантьяга – найкраще в житті, символ юності, дитинства того, що допомагає жити.

9. У чому гуманістичний ідеал письменника?

 У вірі в непереможну силу людини. Гуманістичним пафосом звучать слова Старого: « Людину можна знищити, але перемогти неможна  »

VIIІнсценування боротьби старого з рибиною.

VIII. Етап рефлексії

Написання сенкану "Хемінгуей”

1.  Записується одне слово, іменник, тема сенкану.

2. Записується два слова , прикметники, які є означеннями іменника.

3. Записується три дієслова, які є дієвістю до теми.

4.  Фраза, якою висловлюється розуміння теми чи ставлення до теми. Фраза складається з чотирьох слів.

5. Записується одне слово, іменник, синонім, висновок до теми.

1.Хемінгуей;                                        1.Хемінгуей;

2.Сміливий, товариський;                  2.Мужній, життєлюбний;

3.Створює, пише, впливає;                3.Бореться, розповідає, шукає;

4.Пульс часу передає словами;         4.Дуже любив спілкування з природою;

5.Легенда.                                             5.Письменник.

    VIIII. Мікрофон

Які епізоди біографії Ернеста Хемінгуея вам запам’яталися і чому?

       VIV. Літературний диктант.

1. Скільки днів поспіль повертався старий рибалка додому без улову? (84)

2. Ким був Маноліно для старого? ( Учнем, другом )

3. Яку спортивну гру любили старий і хлопчик і вболівали за її гравців?

 ( Бейсбол )

4. Де жив старий рибалка? ( у старій халупі з пальмового листя )

5. Яку рибу використовували рибалки для приманювання великих риб?

 ( Сардину )

7. Який сон часто снився старому? ( Леви )

8. Скільки днів тривав двобій з рибиною? ( Три )

9. Із ким розмовляв старий у човні? ( З пташкою, рибиною, акулами )

10. Хто постійно переслідував човен старого і як той на це реагував? ( Акули і старий постійно відбивався від них )

11. Що пообіцяв старому Маноліно і чому? ( Що виходитиме з ним у море, щоб багато чому навчитися ?

Х. Тести на закріплення

 1 ВАРІАНТ

1. Де народився Ернест Хемінгуей?

а) Прага; б) Оук-Парк; в) Чикаго.

2. У романі "Прощавай, зброє!" Хемінгуей звертається до теми:

а) "втраченого покоління"; б) кохання; в) зоряних воєн.

3. Під час відомих іспанських подій 1937-1939рр. Е. Хемінгуей працював:

а) лікарем; б) військовим кореспондентом; в) не працював.

4. Після закінчення ІІ світової війни Е. Хемінгуей жив на:

а) Кубі; б) Гаваях; в) Мальті.

5. Як помер Е. Хемінгуей?

а) покінчив життя самогубством; б) його вбили; в) від важкої хвороби.

6. Хто головний герой повісті "Старий і море"?

а) Річард Кантвелл; б) Сантьяго; в) Роберт Джордан.

7. Як Сантьяго ставився до хлопчика?

а) любив його; б) не любив його; в) нейтрально.

8. Ще старий Сантьяго захоплюється:

а) бейсболом; б) футболом; в) тенісом.

9. Чому батьки хлопчика забрали його від Сантьяго?

а) бо старий бив його; б) бо Сантьяго нічого не зловив;

в) хлопчик був лінивим.

 ХІ. Заключна частина. Підсумок викладача

Викладач: Хемінгуея люблять визначити  високо цінують у світі. Його творчість суттєво вплинула на численних митців Європи та Америки. Сам письменник до своєї праці відносився досить серйозно: « Немає на світі справи важчої, ніж писати просту, чесну прозу про людину. Спочатку треба вивчити те, про що пишеш. А потім навчитися писати. На одне і на друге іде все життя ». Видатний американський письменник У.Фолкнер писав про « Старого і море »: « Час, можливо покаже, що це найкращий добуток кожного з нас ». так це чи ні, але твір Хемінгуея гідно завершує творчий шлях людини, праця якої багато в чому визначила художній обрах нашого часу.

ХІІ. Домашнє завдання

Коментувати риси новаторства в повісті.

Індивідуальне завдання: підготувати розповідь про види прикладного мистецтва Японії.

Категорія: Мої файли | Додав: ПТУ4
Переглядів: 6041 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 1.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites
  •